چهارشنبه، فروردین ۰۴، ۱۳۸۹

سفر کاسپین ماکان به اسرائیل ، در آمیختن مفاهیم مستقل و نتیجه گیریهای یک سویه



این یکی دو روزه بسیار به سفر کاسپین ماکان به اسرائل تاخته شده است. تا آنجا که کار به بازی وبلاگی رسیده و آن را هم" موضع گيري خودجوش هواداران جنبش سبزومحکوم کردن سفر«ماکان»به اسراييل؛تصويري زيباوغرورآفرين ازاستقلال طلبي وآزادگي سبزها "نامیده اند.[1]

کوتاه سخن اینکه ندا یکی از هزاران کشته و فدایی وطن در سی سال روی کار آمدن جمهوری اسلامی بود و یکی از ده ها عزیز از دست رفته در ماه های اخیر است که تبدیل به نمادی از جانبازی در راه آزادی میهن برای ما شده است و این زاویه از زندگی ندای ایران و مادر بزرگوارش همواره و تا همیشه مورد احترام همه ما هست و همواره این "نماد"محترم هم خواهد بود
اما نامزد ندا و یا مسایل شخصی زندگی او از جمله فردی به نام کاسپین ماکان ارتباطی به ما و مفاهیمی مانند حق طلبی , آزادی خواهی،جنبش سبز ،سیاست و نظایر آن ندارد.ماکان یک از هفتاد میلیون است و آنچه که او می کند از بد و خوب، مستقل از وجهی از زندگی ندا است که مورد احترام همه ماست.
اینجا دو موضوع داریم
۱-خود را نماینده ندا و جنبش سبز معرفی کردن
۲-سفر به اسراییل و دادن پیام صلح و دوستی.

بهتر نیست این دو موضوع رو از هم تفکیک کنیم ؟
۱- آنها که مدعی هستند، ابتدا بگویند که مورد اول، فلان و بهمان ایراد و کژیها را دارد(البته ابتدا باید بتوانند مدعا خود مبنی بر اینکه ماکان خود را به عنوان نماینده ندا،جنبش سبز ،مردم ایران و .. معرفی کرده ثابت کنند )
۲ -بعد بگویند که مورد دوم هیچ اشکالی ندارد.

موافق نیستید ؟در حالی که لینکهایی که یکی پس از دیگری می آید جملگی بر "محکوم کردن سفر«ماکان»به اسراييل" دلالت دارد و حتی این اقدام هماهنگ را "خودجوش"،"زيبا"و"غرورآفرين" برای سبزها می خواند.طرفه آنکه اشکال عمده دوستان به این است که چرا ماکان خود را سفیر صلح "مردم ایران " خوانده اما خودشان به نمایندگی از همه سبزها این اقدام را "تصويري زيبا وغرورآفرين ازاستقلال طلبي وآزادگي سبزها" خوانده و خود را نماینده همه سبز ها گرفته اند.
آیا برای اسراییل و فلسطین بر خلاف جمهوری اسلامی صلح نمی خواهید؟نمی خواهید جنبش سبز پیغامی به دیگر مردم جهان در این باره بدهد؟نگرانی از برداشتهای نادرست جمهوری اسلامی باید سبب سانسور خودمان شود؟
نگران جمهوری اسلامی هم نباشیم دیگر دروغی و بیشرمی بزرگتری هم مگر میتواند در حق ندا انجام دهند؟ مگر پیش از این هم نمی گفتند که کار اسراییل و که و که بوده؟مگر نگفتند بازیگر بوده، که نمایش بوده، که فلان و بهمان بوده؟مگر حتا از قبرش وحشت ندارند؟ مگر مادر دردمندش را آزار نداند؟آیا ما پیش از این، سفر این و آن به نقاط ممنوعه جهان از نظر جمهوری اسلامی را به دیده تردید و تهدید و تهمت دیده ایم یا آن را حمل بر جلای اجباری وطن و ظلم مضاعف جمهوری اسلامی کرده و حتا پا فراتر نهاده در رساندن پیغام و حرف و تصویر این افراد هم کوشیده ایم؟بایسته نیست که اگر این بار اعتقادی به آن نداریم،حد اقل از کنار آن بگذریم و به جای آنکه قضاوت در باره افراد را به روزمرگی بکشانیم، اصل را بر پاکی گذشته و داوری نهایی را زمانی انجام دهیم که واقعن خیانتی از کسی ببینیم؟ما و جهان باید حرمت ندا و ندا ها را پاس داریم که میداریم وگرنه جمهوری اسلامی یا خ.ر یا ا.ن و قاتلین ندا مشروعیتی ندارند که پیگیر نظرشان باشیم.
جهان امروز جهان تک رایی نیست ما به دیگران هم نیاز داریم وقتی قدرتهای بزرگ منافع یکسان با مردم ما ندارند، تنها روزنه استفاده از افکار عمومی این کشورهاست که امروزه قدرت بزرگیست. باید این افکار را بیش از پیش متوجه خودمان کنیم.حتا در تظاهرات هایمان میتوان پلاکاردهایی به زبانهای دیگر حمل کرد که نشان دهد مردم ایران خواهان دستیابی به بمب اتم نیستند، که برای تمام دنیا صلح میخواهیم، که برای اسرایئل و فلسطین صلح میخواهیم و کار آنها را به آنها باید واگذار کرد و نکاتی از این دست.یعنی همان جنبه و وجه دوم عمل ماکان که شوربختانه به آن می تازند .

پا نوشته ها :
۱- http://shahrvand-tahlilgar.blogspot.com/2010/03/blog-post_23.html

امشب و پس از نوشتن این مطلب متوجه شدم که مادر ارجمند و خواهر محترم سرکار خانوم ندا آقا سلطان با بی بی سی مصاحبه کرده و نکاتی جالب را ذکر کرده اند .لینک مطلب در بی بی سی را می توانید در اینجا ببینید .

مصاحبه با ماکان توسط بی بی سی را هم از اینجا می توانید بشنوید
http://www.bbc.co.uk/persian/radio/2010/03/100325_caspian_makan.shtml

هیچ نظری موجود نیست: