پنجشنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۸۹

تظاهرات هفتگی،با فاصله و پراکنده: تاکتیک اشتباه جنبش سبز که باید مورد بازبینی قرار گیرد.

تظاهرات هفتگی نه تنها شاید به جواب نرسد بلکه با دادن هزینه های زیاد، هر بار جوانهای فعال بیشتری از دست می روند و پس از مدتی یک یاس، سرخوردگی و بی عملی شدید به سراغ جامعه خواهد آمد. تا کنون هیچ کدام از این هزینه دادنها و اعتراضات پراکنده سبب نشده که جمهوری اسلامی عقب نشینی کند یا امتیازی به مردم دهد هرچند اینکار به قیمت رسوایی و ضعف او تمام شده باشد. ناگفته پیداست که گرچه این اعتراضات پراکنده سبب شده تا رژیم جمهوری اسلامی دچار ریزش، ضعف و زخمهای عمیق شود اما داستان عقب نشینی یا دادن امتیاز چیز دیگری است. عقب نشینی یا دادن امتیازی از جنس همان که در مثلن مصر از طرف دولت با آغاز اعتراضات رخ داد و به صورت نمایی رشد کرد تا رژیم از هم پاشید.

کاش این فراخوانی های دو سال اخیر به جای چند ساعت از یک روز، دست کم دو یا سه روز را شامل می شد(به خوبی می دانم که گفتنش آسان است اما تنها راه ممکن همین است) و برنامه هر روز هم معلوم می شد و برنامه روزهای بعدش هم شفاف می شد. این که چه کار میخواهیم بکنیم، برنامه چیست، اگه نقشه اول به تعبیری نگرفت آنگاه پلن ب چیست، فردای اعتراضات میخواهیم چه کار کنیم به ویژه در مورد کسانی که احتمالن دستگیر یا شاید بدبختانه کشته شوند، خواسته هایمان چیست و بسیاری چیزهای دیگر.

می توان از همین الان برای وقتی دیگر اینچنین برنامه ریزی را آغاز کرد و این بار همه این موارد را از قبل شفاف کرد. مثلن در مورد روز، چند وقت دیگر چهارشنبه سوری است پس:

۱- زمان به اندازه کافی هست برای تبلیغ و نفس تازه کردن و ...
۲- تجربه نشان داده که همیشه چهارشنبه سوری بیشتر از یک روز (یعنی چهارشنبه تنها) طول میکشد و معمولا دست کم از سه شنبه تا پنجشنبه ادامه دارد و این تداوم بسیار حیاتی هست و می توان با برنامه ریزی و هماهنگی و آگاهی رسانی به مردم، آنها را در خیابانها نگاه داشت.
۳-یک مناسبت بسیار فراگیر هست و هر ایرانی از هر قومی و نژادی و مذهبی با آن موافق بوده و قابل ضبط کردن توسط رژیم یا گروههای درون جمهوری اسلامی نیست(البته یقینن اونها از این پیشنهاد استقبال چندانی نمیکنن و سنگ اندازی می کنند همچنان که پارسال هیچ کدوم از این گروهها حتی یک بیاینیه بی رنگ و بی بو هم برای چهارشنبه سوری ندادند).
۴- دامنه آن به تمام استانها و شهرها و حتی روستاهای کوچک می رسد و این بسیار عالی بوده ضمن آنکه از همین الان و پیشاپیش حضور چند سد هزار نفری مردم در شهری مثل تهران در چنین روزی "تضمین شده" هست.
۵-به دلیل گستردگی و نیاز به نگاه داشتن نیروهای سرکوب در همه شهرها توسط جمهوری اسلامی، رژیم فرصت و توانایی انتقال همه نیروهایش را به تهران نخواهد داشت.
۶-خود به خود و به علت ذات این آیین، مردم جسورتر خواهند بود و نیروهای سرکوب دست به عصاتر
۷-به دلیل نزدیکی به نوروز و کج دار و مریز بودن کار همه ادارات و نهادها، سازماندهی و
هماهنگی نیروهای سرکوب برای حکومت مشکل تر هست.

می توان از محیط هایی نظیر فرندفید آغاز به نوشتن یک طرح "هفته سبز چهارشنبه سوری"کرد(میدانم این نام کمی عجیب است. می توان نام دیگری هم برگزید که روی چند روزه بودن اعتراضات تاکید کند)، جزییات را نوشت، اهداف و این که چه میخواهیم و چه کار باید کرد را شفاف کرد، برنامه چند روزه آن و روزها و میدانها را تدوین کرد و با مشارکت همه به ویژه آنها که سابقه دارتر، آگاه تر و دارای برد بیشتری هستند، اشکالات را رفع و سپس به وسیله فیسبوک، ایمیل ها، وبسایتهای رسمی، اس ام اس، پوسترها، وبلاگها، مقالات، رسانه ها و جاهایی مثل ریشه ها، بالاترین، دنباله، آزادگی و بسیاری روشهای دیگر آن را منتشر کرد.

۱ نظر:

fadayemam گفت...

فتنه احمدی‌نژاد. سلام، الان تازه متوجه شدم چرا در سالروز وفات امام خمینی ، حضرت امام خامنه‌ای فرمودند که خود امام خمینی بارها فرمودند اشتباه کردند و منظور ایشان از این حرف چه بود . با رفتار اخیر رئیس جمهور بالاخره روشن شده است که احمدی‌نژاد با دادن نتایج آرا دروغی انتخابات به امام خامنه‌ای، باعث شدند که حضرت امام خامنه‌ای در ملا عام اعلام کنند که حمایت از احمدی‌نژاد بعد از انتخابات، اشتباه بوده است. فتنه اصلی‌ زیر سر احمدی نژاد و خائنین امثال خودش بوده و هست.ای کاش دسته احمدی‌نژاد هم سر به خیابان بگذارند شخصاً ترتیب ایشان را هم از پشت بام خواهم داد. سرباز ولایت من هستم نه آن مشائی دزد.